Våra bibliotek Biblioteksombud

Nyckelord om Våra bibliotek Biblioteksombud:

• Tjänst: Biblioteksombud, Linköpings kommun
  • Funktion: Förmedlar biblioteksservice, boklån, information
  • Målgrupp: Äldre, personer med funktionsnedsättning, boenden, organisationer
  • Utbud: Böcker, ljudböcker, e-böcker, tidskrifter, digitala resurser
  • Faciliteter: Bokleveranser, personlig service, anpassat utbud
  • Samarbete: Äldreboenden, vårdcentraler, föreningar, bibliotek
  • Fokus: Tillgänglighet, inkludering, läsfrämjande, gemenskap

Text om Våra bibliotek Biblioteksombud:

Biblioteksombud i Linköpings kommun erbjuder en viktig tjänst som gör bibliotekets resurser tillgängliga för personer som har svårt att själva besöka ett bibliotek. Genom denna service kan äldre, personer med funktionsnedsättningar eller de som bor på särskilda boenden få tillgång till böcker, ljudböcker, e-böcker och digitala resurser. Biblioteksombuden hjälper till att förmedla boklån och annan biblioteksservice direkt till individer eller grupper på boenden.

Biblioteksombudens uppdrag är att skapa tillgänglighet och inkludering genom att erbjuda personlig service och leverera anpassade material baserat på individers intressen och behov. De samarbetar nära med äldreboenden, vårdcentraler och lokala organisationer för att säkerställa att fler kan ta del av bibliotekets utbud, även om de har begränsad möjlighet att själva besöka biblioteket.

Denna service är ett viktigt verktyg för att främja läsning och gemenskap bland dem som annars kan känna sig exkluderade. Med stöd av digitala resurser, såsom e-böcker och bibliotekets onlinekatalog, kan biblioteksombuden erbjuda tillgång till ett brett utbud av material även på distans.

Biblioteksombuden är en central del av Linköpings biblioteksarbete för att främja läslust och tillgänglighet i hela samhället. Tack vare denna tjänst kan alla, oavsett sina fysiska möjligheter, få tillgång till litteraturens och kunskapens värld.