Laholm Bokbussen

Nyckelord om Laholm Bokbussen:

• Belägenhet: Laholm kommun, Hallands län
  • Utbud: Böcker, ljudböcker, e-böcker, tidskrifter, digitala resurser
  • Faciliteter: Mobilt bibliotek, tillgänglighetsanpassad, boklån, digital självbetjäning
  • Målgrupp: Barn, ungdomar, vuxna, seniorer, landsbygdsområden
  • Evenemang: Sagostunder, bokpresentationer, bokcirklar
  • Samarbete: Lokala skolor, äldreboenden, föreningar
  • Fokus: Tillgänglighet, litteratur, lokal gemenskap, läsfrämjande

Text om Laholm Bokbussen:

Laholm Bokbussen är en mobil biblioteksservice som når ut till invånare i hela Laholm kommun, särskilt de som bor på landsbygden eller har begränsad tillgång till fasta bibliotek. Med ett brett utbud av böcker, ljudböcker, e-böcker och tidskrifter säkerställer bokbussen att alla får möjlighet att ta del av litteratur och kunskap, oavsett var de bor.

Bokbussen är tillgänglighetsanpassad och utrustad med digital självbetjäning, vilket gör det enkelt för besökarna att hitta och låna böcker och annat material. För barn erbjuds sagostunder som främjar läslust, medan vuxna kan delta i bokcirklar och bokpresentationer som skapar en social och litterär gemenskap.

Genom sitt nära samarbete med lokala skolor, äldreboenden och föreningar bidrar Laholm Bokbussen till att sprida kultur och litteratur till alla delar av kommunen. Dess digitala resurser, som e-böcker och onlinekataloger, gör det möjligt att söka och låna material digitalt, vilket ger ännu större flexibilitet.

Laholm Bokbussen är mycket mer än bara en bokleverans på hjul – den är en kulturell och social resurs som förenar kommunens invånare genom litteratur och läsfrämjande aktiviteter. Det är en uppskattad och tillgänglig tjänst som främjar lärande och gemenskap i hela Laholm.