Kramfors Bokbussen

Nyckelord om Kramfors Bokbussen:

• Belägenhet: Kramfors kommun, Västernorrlands län
  • Faciliteter: Mobilt bibliotek, tillgänglighetsanpassad, boklån, digital självbetjäning
  • Målgrupp: Barn, ungdomar, vuxna, seniorer, landsbygd
  • Evenemang: Sagostunder, bokcirklar, temadagar, bokpresentationer
  • Samarbete: Lokala skolor, föreningar, äldreboenden
  • Fokus: Tillgänglighet, läsfrämjande, litteratur, lokal gemenskap

Text om Kramfors Bokbussen:

Kramfors Bokbussen är ett mobilt bibliotek som når ut till invånare i hela Kramfors kommun, särskilt till dem som bor i landsbygd och mer avlägsna områden. Bokbussen erbjuder ett brett utbud av böcker, ljudböcker, e-böcker och tidskrifter, vilket gör det enkelt för alla att få tillgång till litteratur och digitala resurser, oavsett var de bor.

Bokbussen är tillgänglighetsanpassad och utrustad med läshörnor och datorer för att erbjuda en fullständig biblioteksupplevelse även på hjul. För barn anordnas sagostunder, medan vuxna och seniorer kan delta i bokcirklar och temadagar som uppmuntrar till läsning och kulturellt utbyte.

Genom att samarbeta med lokala skolor, föreningar och äldreboenden stärker Kramfors Bokbussen lokalsamhället och ger alla, från barn till äldre, möjlighet att låna böcker och delta i läsfrämjande aktiviteter. Bokbussen fungerar inte bara som ett bibliotek, utan också som en plats för gemenskap och lärande, där alla kan mötas och dela intresse för litteratur.

Med tillgång till e-böcker, digitala databaser och onlinekataloger via Bokbussen blir bibliotekets resurser tillgängliga dygnet runt, oavsett var besökarna befinner sig. Kramfors Bokbussen är en värdefull resurs som främjar läsning och kultur i hela kommunen, och säkerställer att litteratur och kunskap alltid finns nära till hands.