Kiruna bokbuss

Nyckelord om Kiruna bokbuss:

• Belägenhet: Kiruna kommun, Norrbottens län
  • Faciliteter: Tillgänglighetsanpassad, mobilt bibliotek, boklån, digital självbetjäning
  • Målgrupp: Barn, ungdomar, vuxna, seniorer, landsbygdsområden
  • Evenemang: Sagostunder, bokcirklar, temadagar, bokpresentationer
  • Samarbete: Lokala skolor, föreningar, äldreboenden
  • Fokus: Litteratur, tillgänglighet, lokal gemenskap, läsfrämjande

Text om Kiruna bokbuss:

Kiruna bokbuss är en viktig kulturell och social tjänst som når ut till invånarna i Kiruna kommun, särskilt de som bor i mer avlägsna eller landsbygdsområden. Med sitt mobila bibliotek erbjuder bokbussen ett brett utbud av böcker, ljudböcker, e-böcker och tidskrifter för alla åldrar och intressen. För dem som inte har möjlighet att besöka ett fast bibliotek, ger bokbussen enkel tillgång till litteratur och digitala resurser.

Bokbussen är tillgänglighetsanpassad och utrustad för att möta behoven hos olika målgrupper, från barn och ungdomar till vuxna och seniorer. Sagostunder och bokcirklar anordnas för att skapa en läsupplevelse för både unga och gamla, och temadagar samt bokpresentationer arrangeras för att lyfta olika litterära ämnen.

Genom sitt nära samarbete med skolor, föreningar och äldreboenden är Kiruna bokbuss en viktig aktör när det gäller att främja läsning och kunskap i hela kommunen. Bokbussen är inte bara en plats för att låna böcker, utan också en kulturell mötesplats som bidrar till att stärka gemenskapen och skapa en känsla av sammanhållning i områden som annars kan vara svåra att nå.

För dem som föredrar digitala lösningar erbjuder bokbussen också tillgång till e-böcker, digitala databaser och en onlinekatalog, vilket gör det möjligt att hitta och låna material på ett smidigt och modernt sätt.

Kiruna bokbuss är mer än bara ett mobilt bibliotek – det är en rullande kulturell oas som främjar läsning, lärande och gemenskap i hela kommunen, oavsett avstånd.